dr Tomasz Paciorkowski, adiunkt
Dane Kontaktowe Afiliacja: Katedra Językoznawstwa Angielskiego, UKW Adres: ul. Chodkiewicza 30, Budynek G, 85-064 Bydgoszcz Gabinet: 6 |
Zainteresowania naukowe
sytuacja mówców rodzimych i nierodzimych na rynku pracy,
native speakerism,
English as a lingua franca (ELF),
Global Englishes
Wykształcenie
Doktorat z językoznawstwa, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2021
Studia podyplomowe z tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, 2021
Magisterium z filologii angielskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014
Licencjat z filologii angielskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012
Przebieg zatrudnienia
2021 – adiunkt, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Katedra Językoznawstwa Angielskiego
2014 – 2021 – lektor języka angielskiego, audytor językowy, freelance content creator dla Pearson IOKI
Granty, nagrody, wyróżnienia
2019 – stypendium rektora dla najlepszych doktorantów, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
2018 – stypendium rektora dla najlepszych doktorantów, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
2016 – CCI Greenheart Travel Grant, Waszyngton, D.C., Stany Zjednoczone
2015 – CCI Greenheart Ambassador Grant, Waszyngton, D.C., Stany Zjednoczone
Publikacje
Książki
Paciorkowski, T. (2022) Native Speakerism: Discriminatory Employment Practices in Polish language schools. Berlin: Peter Lang.
Artykuły
Paciorkowski, Tomasz & Rzonsowska, Natalia (2024) Monolit czy mozaika? Globalne języki angielskie w nauczaniu języka. Języki Obce w Szkole, nr 2, s. 113-122.
Paciorkowski, Tomasz (2023) Do qualifications even matter? A qualitative analysis of English as a foreign language teacher job ads in Poland. Heteroglossia. Studia Kulturoznawczo-Filologiczne, nr 15, s. 135-148.
Paciorkowski, T. (2022) “Addressing the (ELF)ant in the Room – the views of Polish teachers of English on English as a Lingua Franca”. Academic Journal of Modern Philology 15(1).
Paciorkowski, Tomasz (2022) Polubmy siebie trochę bardziej. O dyskryminacji nierodzimych nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Języki Obce w Szkole, nr 4, s. 63-71.
Paciorkowski, T. (2019) “Brexit – and now what? A post-referendum survey into linguistic and national attitudes in Gibraltar”. Beyond Philology 16(1).
Paciorkowski, T. (2018) “An overlooked colonial English of Europe: the case of Gibraltar”. Crossroads: A Journal of English Studies 23(1).
Dydaktyka
Językoznawstwo ogólne
Współczesny język angielski i jego odmiany
PNJA Pisanie
PNJA Wymowa
PNJA Konwersacje
Wykłady gościnne
“Some teachers are more equal than others – Polish teachers of English in private language schools” Kapelusze Lektora PASE 2020, 10 października.
Konferencje
“Native Speakerism: Discriminatory Employment Practices in Polish Language Schools” TESOL 2020 Virtual Convention, 16-18 lipca
“Native speakers and native speakerism – the perspective of Polish teachers of English” Crossing Boundaries in Language Teaching, Queen’s University Belfast, United Kingdom, 3-4 maja 2019
“The employability of native and nonnative English teachers in Polish language schools” Young Linguists’ Meeting in Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 23-25 listopada 2018
“Formal and informal lives of slurs: Perceptions of negative group labels in Polish” Language Policy Forum 2018, Sheffield Hallam University, 31 maja – 1 czerwca 2018
“The formal and informal lives of slurs. A study of perceived offensiveness of selected individual-directed negative terms in the Polish language” Poznań Linguistics Meeting, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 18–20 września 2017
“An overlooked colonial English of Europe: the case of Gibraltar” Students’ Corner 2017, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 3-4 kwietnia 2017